paski do badania zapachów

Zmiana intensywności zapachu w czasie – najlepsza metoda testowania perfum

Niektóre kompozycje zapachowe ludzki umysł zapamiętuje na lata, a inne są w stanie wprowadzić w stan relaksacji.Te właściwości warto wykorzystać podczas produkcji perfum.
Zapach zmienia swoją intensywność w czasie.
Szczególnie widoczne jest to podczas zakupu perfum. Czasem kupując zapach pod wpływem pierwszego impulsu, doznajemy rozczarowania po czasie. Podczas codziennego użytkowania nie pachnie on tak, jak podczas testów w drogerii.
Wiąże się to z tym, że każdy związek zapachowy posiada substancje lotne, które pod wpływem temperatury i czasu zmieniają się. Bardzo dobrą zasadą jest testowanie perfum na specjalnych paskach bibuły.
Blottery, czyli paski do testowania perfum warto zabrać do domu i ocenić po kilku godzinach ich zapach.

Dlaczego odczuwamy zapachy?


Właściwości zapachowe cząsteczki zależą od budowy przestrzennej związku zapachowego, chodzi głównie o ułożenie przestrzenne atomów i charakter grupy funkcyjnej. W przypadku związków zapachowych jest to grupa osmoforowa.

Dzieli się ona na:

  • OH (alkoholowa, obecna w alkoholach)
  • CHO (aldehydowa, obecna w aldehydach)
  • C=O (ketonowa, obecna w ketonach)
  • COOC (estrowa, obecna w estrach)
  • C(COR)2 (acetalowa, obecna w acetalach)
  • dodatkowo niektóre węglowodory również wykazują właściwości zapachowe.

Odczuwamy zapachy, ponieważ substancje zapachowa są lotne. Charakteryzują się niską masą molową, czyli 60-300 g/mol. Wiąże się to z tym, że w cząsteczce znajduje się od 4 do 18 atomów węgla. Te substancje lotne unoszą się w powietrzu i docierają do naszego nosa. Czujemy różne zapachy, ponieważ substancja zapachowa oddziałuje z receptorami, które występują w nabłonku nosa. Cząsteczka zapachowa ma zdolność przenikania błony śluzowej, która pokrywa powierzchnię nabłonka węchowego i tworzy kompleksy z białkami receptorowymi. Wraz z ulatnianiem się substancji lotnych, zmienia się zapach substancji.

Jak sprawdzić trwałość wyrobów perfumeryjnych?

Zapach perfum warto ocenić na dwa sposoby.

Po pierwsze za pomocą blotterów do perfum z nadrukiem. Dobrej jakości paski do testowania perfum pozwalają na wydobycie intensywnego zapachu, który utrzymuje się bardzo długo, chociaż zmienia się jego intensywność i główne nuty zapachowe. Jest to jednak naturalny proces uwalniania się substancji lotnych.

metoda testowania perfum
Paski w formie blottera

Drugim sposobem jest naniesienie perfum na skórę. Często perfumy w połączeniu z ludzką skórą dają inne nuty zapachowe niż te testowane na paskach do testowania. Jeśli zależy nam na ocenie samego zapachu, to ten sposób nie jest odpowiedni. Z badań zmian intensywności w czasie można zauważyć, że najbardziej intensywny zapach unosi się przez 6 godzin od naniesienia na blotter do perfum, a po tym czasie zapach utrzymuje się na podobnym poziomie i stopniowo uwalniają się inne nuty zapachowe. Jeśli naniesiemy perfum na skórę to jest ona narażona na działanie wielu czynników, które mogą zmienić zapach i nie odczuwamy wtedy realnych nut perfumu. Po upływie 6 godzin można zauważyć, że zapach po prostu “wietrzeje”. 

Paski do testowania perfum – najlepsze rozwiązanie do sprawdzania zapachu w czasie

Blotter do perfum z nadrukiem jest bardzo często używany do testowania intensywności i jakości perfum, także w warunkach laboratoryjnych.

Tworzenie perfum to trudna sztuka, ponieważ nie udało się ustalić jednoznacznie zależności między zapachem, a budową chemiczną i przestrzenną związków zapachowych.
Zdarza się, że substancje o zupełnie innej budowie mają podobny zapach, a z kolei substancje o zbliżonej budowie mogą pachnieć zupełnie inaczej. Są też takie substancje, których zapach zależy od stężenia. Takim przykładem są indol i skatol, które w zależności od stężenia, mogą mieć przyjemny lub bardzo brzydki zapach. Tak naprawdę nawet mała zmiana w strukturze może spowodować zmiany w zapachu. Z tego właśnie powodu, podczas badań laboratoryjnych perfum i innych produktów zapachowych bardzo ważne jest stosowanie pasków do testowania zapachów. Badania naukowe pokazują, że wśród konsumentów najbardziej pożądane są perfumy o intensywnym zapachu. Na intensywność zapachu, oprócz jego budowy, wpływa także sposób testowania.  

Źródła:

Julia Gibka, Paulina Wojtyła-Buciora, Tajemnice zapachu (ang. Secrets of the fragrance), Hygeia Public Health 2020, 55(4): str 154 – 160; 
Paweł Turek, Kinetyka zmian intensywności zapachu w czasie – propozycja metodyki badań, Zeszyty Naukowe nr 831, 2010 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie 
Mariusz Giemza, Jacek Kaniewski, Irina Yemchenka, Elżbieta Wierzbińska, Ocena sensoryczna wyrobów perfumeryjnych, Zeszyty Naukowe nr 546, 2000 Akademia Ekonomiczna w Krakowie.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top