Marketing zapachowy

Aromaty są wykorzystywane w wielu branżach jako chwyt marketingowy. W sklepach odzieżowych, hotelach i bankach marketing zapachowy funkcjonuje już od kilku lat. Dobrze skomponowany zapach, daje możliwość na stworzenie wyjątkowej kompozycji, która będzie kojarzyła się konsumentom z konkretną marką. Otrzymanie takiego zapachu nie jest proste i wymaga wielu badań. Zarówno tych laboratoryjnych, jak i badań rynku konsumenckiego. W obu tych przypadkach dużą pomocą będzie blotter do perfum z nadrukiem. Dobry blotter pozwala na wydobycie wielu nut zapachowy i sprawdzenie jak zapach zmienia się z czasem. Paski zapachowe świetnie przechowują zapach.

Korzyści z zarządzania zapachami.

Bez dwóch zdań pierwsze wrażenie pełni kluczową funkcję w budowaniu dobrych relacji. Kilka pierwszych sekund wystarczy, aby nabywca wyrobił sobie opinię na temat naszej firmy. W miejscach stacjonarnych bardzo dużą funkcję pełni poczucie bezpieczeństwa. Przyjemne miejsca, które kojarzą się klientom z wyjątkowymi momentami i wywołują w nich pozytywne emocje. Przyjemne skojarzenia dają szansę na większą sprzedaż usług lub produktów. Takie środowisko można zaaranżować właśnie dzięki zastosowaniu odpowiednich zapachów.
Aromamarketing pomaga umocnić wizerunek marki na rynku. Chociaż wciąż jest bardzo niedoceniany i główne skrzypce gra komunikacja oparta na zmyśle wzroku. Rozszerzenie swojej strategii marketingowej o zmysł zapachu, może znacząco poprawić sprzedaż firmy.

Jakie znaczenie ma zmysł zapachu?

marketing zapachowy

Receptory węchowe wchodzą w skład układu limbicznego. Jest to najbardziej prymitywna część ludzkiego mózgu. Jednak to właśnie ona odpowiada za emocje np. strach i agresję. 

Zapach bardzo mocno wpływa na nasz proces zapamiętywania, pomimo tego, że tylko 1% wszystkich zachodzących procesów w mózgu dotyczy zachowań związanych z zapachem. Za pomocą zapachu można przypomnieć emocje oraz wspomnienia. Pojawiają się one w głowie za każdym razem, jak stykamy się z konkretną nutą zapachową. Takie wspomnienia można stworzyć nawet podczas badań konsumenckich, gdy pokazujemy konkretne aromaty naszym klientom na odpowiednich blotterach. Taki blotter do perfum z nadrukiem klient może zabrać ze sobą do domu. Daje to więcej możliwości na zżycie się z zapachem i stworzenie odpowiedniej ścieżki zapachowej w mózgu, powiązanej ze wspomnieniami.

Dla kogo aromamarketing i w jaki sposób dobrać zapachy?

marketing zapachowy

Aby stworzyć odpowiednie skojarzenia u klienta, bardzo ważna jest spójność zapachowa. Zapach powinien być zgodny ze sprzedawanym produktem i miejscem, w którym ten produkt można używać. W przypadku restauracji istotne jest, aby unosił się w niej zapach, który przywodzi na myśl serwowane potrawy.

Warto pamiętać o tym, że zapach wpływa nie tylko na odbiór miejsca przez klienta, ale także na nastawienie do tego, co go otacza.
Najlepiej komponować zapachy tak, aby odpowiadały one za konkretne emocje. W stan relaksu wprawia cynamon lub lawenda, a aromat pomarańczy poprawia samopoczucie. Znajdź zapachy, które odpowiadają emocjom, które chcesz stworzyć!

W jaki sposób dobrać zapachy do działalności?

Jeśli branża nie jest związana z żadnymi konkretnymi zapachami i jedzeniem, warto wybrać takie nuty zapachowe, aby poprawiały nastrój klientów, a dodatkowo wywoływały u nich pozytywne wspomnienia. Najlepszym sposobem na znalezienie najlepszego zapachu, jest przeprowadzenie badania wśród swoich klientów. Wybierz 3 zapachy, które wydają się być odpowiednie dla Twoje branży. Następnie na dobry blotter do perfum  nanieś jeden zapach i tak przygotowane 3 próbki różnych aromatów przedstaw osobom, które odwiedzają Twoją firmę. Każdy papierek podpisz symbolem, aby było wiadomo, który zapach, to która mieszanka aromatów. Klient podzieli się swoimi odczuciami, a następnie możesz podarować mu te blottery tak, aby zabrał je ze sobą do domu. Na pewno znajdzie je za jakiś czas w swoim domu i przypomni mu się Twoja działalność.

Dlaczego dobre nośniki zapachu są ważne?

Dostępne na rynku blottery do perfum są różnej jakości. Jakość wiąże się z tym, w jaki sposób przechowują zapach. Profesjonalny blotter powinien mieć odpowiednią długość kilkunastu centymetrów, szerokość, grubość i dużą gramaturę. Zbyt cienki papier sprawi, że po zetknięciu się z perfumami, stanie się on miękki i mokry. To wpływa nie tylko na wygląd, ale też zachowanie zapachu. Dobre blottery do perfum pozwalają na zachowanie zapachu nawet przez kilka dni lub tygodni. Zapach z każdym dniem jest słabszy, jednak nuta bazowa jest wyczuwalna bardzo długo. W przypadku tanich blotterów zapach ulatnia się w ciągu kilku godzin i nie są wyczuwalne etapy, jak zapach stopniowo się ulatnia i zmienia od nuty głowy, przez nutę serca, a na sam koniec uwalnia się zapach z nuty bazowej. Dobre blottery są też odporniejsze na czynniki zewnętrzne, np. pociera o inne przedmioty, które znajdują się w torebce lub kieszeni.

Źródła:

“Zapach i dźwięk jako sensoryczne narzędzia marketingu w restauracji”, Paulina Koziara, Studia i Materiały, 2014 (17): 150-160, ISSN 1733-9758, Wydział Zarządzania UW
“Sensoryczne oddziaływanie na klienta jako forma wspierania procesu komunikacji marketingowej”, Zarządzanie i Finanse Journal od Management and Finance Vol. 12, No. 2/2014
“Nowoczesne metody badania zmysłu węchu” / “New Methods for the Assessment of Olfactory Function”, Beata Ponikowska, Prace Poglądowe, Adv. Clin. Exp. Med. 2003, 12, 4, 525–528 ISSN 1230−025X
“Sensoryczna ocena trwałości wyrobów perfumeryjnych”, Jerzy Szakiel, Kierunki W: R. Salerno-Kochan, A. Wolak (red.) Towaroznawstwo w badaniach i praktyce – Kierunki badań i rozwoju produktów nieżywnościowych, Polskie Towarzystwo Towaroznawcze, Kraków, s. 131-141. ISBN: 978-83-949236-3-1

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top